خرخر شبانه

خروپف کردن در بزرگسالان امری رایج است که بی شک آزاردهنده است، اما بسیاری از افراد خروپف کردن را مشکلی بی خطر می دانند. اما پژوهش های انجام یافته در این خصوص گویای امری دیگر است. خروپف بلند و مداوم در بیشتر موارد نشانه وقفه تنفسی در حین خواب بوده و خطر ایجاد بیماری های قلب و عروق و دیابت را افزایش داده و سبب خواب آلودگی روزانه و کاهش کارکرد انسان در طی روز می گردد.

4506_573
دلایل ایجاد خروپف در بارداری عبارتند از:

1- ورم بینی
ممکن است تورم بینی تا حدودی یکی از دلایل ایجاد خروپف در خواب شب باشد. سطح بالای هورمون استروژن و پروژسترون در طول بارداری به ضخیم شدن غشای مخاطی پوشاننده بینی کمک کرده و حتی می تواند تولید مخاط در بینی را افزایش دهد.

2- بالا رفتن حجم خون
در طول دوران بارداری حجم خون بالاتر رفته و رگ ها پهن تر می شوند. این امر نیز موجب می شود تا غشای بینی متورم شود.

3- وزن بالا
وزن بالایی که خانم های باردار در طول بارداری بدست می آورند موجب می شود تا برای آن ها در هنگام خواب مشکل تنفسی ایجاد شود. علت آن می تواند وجود بافت های اضافه در اطراف گردن و حلق باشد.
خروپف بلند در هنگام خواب نیز می تواند یکی از نشانه های آپنه خواب باشد. در این وضعیت مجرای تنفسی بسته شده و باعث نفس تنگی می شود. چنانچه در هنگام خواب متوجه خروپف زیاد، صداهای خاص مثل نفس نفس یا خرناس شدید، با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

4- دیابت
در بعضی تحقیقات بدست آمده، خروپف می تواند یکی از نشانه های دیابت بارداری باشد. بنابراین چنانچه در هنگام خواب خروپف می کنید، با پزشک خود مشورت کرده و از میزان قند خون خودتان اطمینان حاصل کنید.

اگر دارای شرایط زیر هستید حتما با پزشک مشورت کنید:

        در حالی از خواب می پریدکه احساس خفگی می کنید
خروپف شما دیگران را کلافه کرده‌است
وقتی از خواب بیدار می‌شوید، احساس سرحالی نمی‌کنید
در طول روز خسته هستید
با سر درد از خواب بیدار می شوید
در حال اضافه کردن وزن هستید
نمی‌توانید تمرکز کنید و یا مسائل را به خاطر بسپارید
اطرافیان‌تان متوجه شوند که برای چند ثانیه نمی توانید نفس بکشید

چند روش خانگی برای جلوگیری از خرو پف اشاره می کنیم.

۱ – اولین راه برای جلوگیری از خر و پف ، کنترل استرس است
زندگی همه ما پر از استرس است و به همین دلیل گاهی فراموش می کنیم به طور طبیعی و صحیح نفس بکشیم.علاوه بر این شما می توانید قبل از خواب از “بخور” هم استفاده کنید . استنشاق بخار باعث می شود همه موانعی که ممکن است مسیر تنفس شما را مسدود کنند از بین بروند .

۲ – قبل از خواب هیچ قرصی مصرف نکنید
معمولا” پزشکان به افرادی که خر و پف می کنند توصیه می کنند که قبل از خواب هیچ قرصی مصرف نکنند و حتی قرص خواب هم استفاده نکنند. بنابراین یک روش خانگی برای جلوگیری از خر و پف مصرف نکردن قرص است.

۳ – افکار مثبت را به خود القاء کنید
وقتی می خواهید بخوابید اجازه بدهید افکار مثبت به ذهن شما راه پیدا کنند. سعی کنید کارهایی که فردا قرار است انجام دهید را فراموش کنید . کاملا” ذهنتان را آرام کنید و بعد بخوابید.

۴ – بعضی از بالش ها باعث می شوند که ما خر و پف کنیم
بنابراین بهترین روش خانگی برای جلوگیری از خر و پف تنظیم بالش و استفاده از بالش مناسب است . می توانید خوابیدن بدون بالش را نیز امتحان کنید تا متوجه شوید که آیا حل مشکل خر و پف شما با تنظیم بالش امکان پذیر است یا خیر ؟

۵ – مطالعات نشان داده است که مصرف برخی غذاها می تواند باعث بروز خر و پف شود
بنا براین قبل از خواب از خوردن غذاهای سنگین ، فرآورده های لبنی ، نوشیدنی های حاوی کافئین وغیره خودداری کنید.