درمان بی اختیاری و عدم کنترل ادرار (تکرر ادرار) با تزریق بوتاکس

بی‌اختیاری و تکرر ادرار یک بیماری نیست، بلکه مجموعه علائمی است که به عملکرد مثانه مربوط می‌شود. اگر از دچار شدن به بی اختیاری ادرار در زنان و تکرر ادرار مطمئن نیستید، سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا غالباً با ضرورت فوری برای ادرار کردن روبرو می‌شوید؟
  • آیا لازم است حداقل روزی هشت بار یا بیش از دوبار در شب ادرار کنید؟
  • آیا مرتب با ترشح ادرار مواجه می‌شوید؟

اگر پاسختان به تمام سوالات بالا یا حداقل دو سوال مثبت است، دچار مشکل پرکاری مثانه هستید. یکی از بهترین درمان‌های این مشکل تزریق بوتاکس است.

بوتاکس درمانی است که بیماران به خوبی آن را تحمل می‌کنند و کاربردهای گسترده‌ای از درمان عارضه‌هایی ساده مانند بی‌اختیاری و تکرر ادرار تا انقباض‌های شدید مثانه ناشی از بیماری‌های عصبی دارد. تزریق بوتاکس درمانی سریع با ماندگاری اثر 6 تا 8 ماه است. در صورت تمایل می‌توان تزریق را تکرار کرد. هیچ محدودیتی برای انجام این درمان وجود ندارد.

در صورتی که شما با مشکلاتی از قبیل بی اختیاری ادرار در زنان و تکرر ادرار مواجه هستید، تزریق بوتاکس می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های درمانی برای شما باشد.به منظور آگاهی از نحوه تزریق،اثرات درمانی یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های 0218833402902188333259 با مشاورین ما در کلینیک تخصصی پوست و موی رازی صحبت کنید. در جلسه مشاوره، متخصصین ما علت بی‌اختیاری ادرار ما را بررسی کرده و میزان موفقیت بوتاکس در درمان را برایتان شرح خواهند داد.

متقاضی مناسب برای تزریق بوتاکس


بانوان یا آقایانی که مجبور هستند به طور مداوم شب و روز برای ادرار کردن به دستشویی بروند یا به سختی می‌توانند ادرار را کنترل کنند، می‌توانند متقاضی تزریق بوتاکس باشند. ابتدا تست یورودینامیک انجام می‌شود تا مشخص شود که آیا عضله دترسور مثانه انقباض نامناسب، برای مثال هنگام نگه داشتن ادرار دارد یا خبر. اگر مشخص شود که مثانه انقباض نامناسب دارد، ابتدا داروهایی برای آرام کردن عضله مثانه تجویز می‌شود. اگر داروها موثر نباشد، باید اندازه فیزیکی مثانه بررسی شود و تعیین گردد که آیا مثانه کوچک شده است یا خیر. بیمار را برای ارزیابی اندازه مثانه مدت کوتاهی بیهوش می‌کنند و مثانه را پر می‌کنند تا ببینند که چه حجم از مایع را می‌تواند نگهدارد. در این عمل هیچ برش یا شکافی روی بدن ایجاد نمی‌شود. اگر اندازه مثانه نرمال باشد، تزریق بوتاکس درمان مناسبی خواهد بود. درغیر این صورت باید عملی برای بزرگ کردن مثانه انجام شود.

بوتاکس عضله مثانه را ضعیف می‌کند، ما به بیماران توصیه می‌کنیم که روش عبور دادن سوند مخصوص را قبل از تزریق بوتاکس یاد بگیرند، چون ممکن است مثانه مدت کوتاهی نتواند ادرار را به طور کامل تخلیه کند؛ البته این مشکل از هر ده تا بیست بیمار فقط در یک نفر بروز می‌یابد. درهر حال استفاده از سوند آسان‌ترین روش برای تخلیه مثانه خواهد بود. استفاده از سوند دائمی نیست، چون اثر بوتاکس پس از 4 تا 9 ماه از بین می‌رود. این روش به خود سوندگذاری متناوب (ISC یا CISC) موسوم است و اکثر بیماران به خوبی از عهده انجام آن و تحمل آن برمی‌آیند. اگر به هر دلیل خود سوندگذاری ممکن نباشد، تزریق بوتاکس در مثانه پیشنهاد نمی‌شود. افراد دچار تکرر و بی‌اختیاری ادرار ناشی از ناپایداری عضله دترسور یا ناراحتی‌های عصبی مانند ام اس یا سکته مغزی در صورت دارا بودن شرایط توصیف شده متقاضی تزریق بوتاکس به شمار می‌روند.

روش درمان با تزریق بوتاکس


درمان بی‌اختیاری ادرار با تزریق بوتاکس درمانی یک روزه است و بیمار روز عمل در بخش بستری می‌شود. از بیمار خواسته می‌شود از 5 ساعت قبل از عمل هیچ چیز نخورد. به جز این مورد هیچ آمادگی خاصی لازم نیست. تزریق بوتاکس یا تحت بیهوشی عمومی یا با بی‌حس کردن موضعی مثانه انجام می‌شود. معاینه سیستوسکوپی (معاینه با تلسکوپ) مثانه به این شیوه انجام می‌شود که تلسکوپ از راه مجاری طبیعی وارد مثانه می‌شود، بنابراین هیچ برشی ایجاد نمی‌شود. مثانه به دقت معاینه می‌شود. متخصص سوزن مخصوص را از راه تلسکوپ عبور می‌دهد و بوتاکس را مستقیماً در دیواره مثانه تزریق می‌کند.سپس مثانه تخلیه می‌شود. گاهی اوقات سوندگذاری برای تخلیه مثانه انجام می‌شود، یعنی لوله کوچکی برای خالی کردن مثانه وارد آن می‌شود که در بخش درآورده می‌شود.

پس از تزریق بوتاکس


خوردن و آشامیدن مدت کوتاهی پس از تزریق بوتاکس مشکلی به وجود نمی‌آورد. بیمار همان روز ترخیص می‌شود. پس از تزریق بوتاکس ضرورت و تعداد دفعات ادرار کردن کاهش می‌یابد و به 5 بار در روز می‌رسد. چنانچه بیمار قبل از درمان ترشح ادرار داشته باشد، این مشکل پس از درمان با بوتاکس رفع می‌شود. بیشینه اثر بوتاکس پس از دو هفته مشاهده می‌شود و ماندگاری آن 4 تا 9 ماه است.

عوارض جانبی


عوارض جانبی تزریق بوتاکس انگشت‌شمار است. چون سوزن وارد دیواره مثانه می‌شود، ممکن است پس از تزریق بوتاکس خون در ادرار دیده شود و ادرار تا چند روز خون آلود باشد، اما این اثر جانبی همواره پس از مدتی رفع می‌شود. عفونت ادراری نیز یکی از عوارض تزریق بوتاکس در مثانه است، که برای جلوگیری از آن آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. یک نفر از 10 تا 20 بیمار نمی‌تواند مثانه را به طور کامل تخلیه کند، برخی بیماران ناگزیرند برای حل این مشکل خودسوندگذاری را یاد بگیرند. اکثر بیماران به راحتی این کار را انجام می‌دهند و نیاز به خودسوندگذاری عموماً پس از چند هفته برطرف می‌شود.

واکنش‌های آلرژیک نیز گزارش شده است، البته احتمال بروز حساسیت بسیار پایین است و جزء موارد نادر به شمار می‌آید. چنانچه به ندرت بوتاکس مستقیماً در رگ خونی تزریق شود، وقفه تنفسی پیش می‌آید. البته این عارضه به سرعت بروز نمی‌یابد و ظرف چند هفته معمولاً هنگام فعالیت خود را نشان می‌دهد. درمان مناسب باید انجام شود.







مشاوره رایگان شبانه روزی