تزریق بوتاکس: یک تکنیک بی‌خطر برای کاهش خطوط ناشی از پیری

 

تزریق

 

امروزه از تزریق بوتاکس (سم بوتولینیوم) برای صاف کردن بسیاری از چین و چروک‌های ایجاد شده در ناحیه صورت و نیز رفع برخی مشکلات استفاده می‌شود. در حقیقت تزریق بوتاکس و زئومین دیسپورت یکی از پرکاربردترین روش‌های درمان غیرجراحی در دنیای امروز است. این درمان بر انتهای اعصاب تاثیر گذاشته و باعث شل شدن عضلات می‌شود. به این ترتیب خطوط ایجاد شده در نتیجه افزایش سن در ناحیه صورت همچون خطوط پاکلاغی، خطوط اخم، و خطوط پیشانی کاهش یافته یا حتی محو خواهند شد.

تزریق بوتاکس با استفاده از ابزارهای استریل و در مطب پزشک انجام شده و به این منظور از یک سوزن بسیار ریز استفاده می‌گردد. برای این درمان از یک کرم مخصوص برای بی‌حس کردن ناحیه تحت درمان قبل از تزریق استفاده می‌شود. طول مدت درمان با این روش در حدود 5 تا 10 دقیقه بوده و این شرایط به ناحیه تحت درمان و نتایج مورد انتظار بیمار بستگی دارد. به این ترتیب تزریق‌های انجام شده حداقل ناراحتی و دوره بهبودی را برای بیمار به همراه خواهد داشت. کلینیک رازی با بهره گیری از پزشکان متخصص و کادری مجرب به شما در تزریق بوتاکس برای نواحی مختلف بدن کمک می‌کند

مزایای تزریق بوتاکس


از مزایای تزریق بوتاکس می‌توان موارد زیر را نام برد:

هزینه

یکی از مزایای عمده بوتاکس این است که برای بیماران از نظر مالی مقرون به صرفه‌تر است. هزینه‌ی تزریق در هر جای بدن منصفانه و معقول است، و این موضوع باعث شده که این روش نسبت به دیگر روش‌های زیبایی و پزشکی مقرون به صرفه‌تر باشد.

سرعت

در بسیاری از موارد، بیماران ممکن است بلافاصله نتایج بوتاکس را مشاهده کنند. در موارد دیگر، ممکن است یک یا دو روز طول بکشد، اما در بیشترین زمان، حداکثر یک هفته طول می‌کشد تا اثرات کامل درمان بوتاکس نمایان شوند. همچنین خود روش سریع است و بسیاری از بیماران از این رویکرد سریع برای درمان طرفداری می‌کنند؛ زیرا می‌‍‌توانند به برنامه‌های روزانه خود نیز بپردازند.

کمتر تهاجمی

تزریق بوتاکس نسبت به سایر روش‌های زیبایی مانند لیفت صورت کمتر تهاجمی است اما همچنان نتایج مشابهی را ارائه می‌دهد. این یک مزیت عمده درمان بوتاکس است.

عوارض جانبی موقت: مانند هرگونه درمان پزشکی یا زیبایی، عوارض جانبی مرتبط با بوتاکس وجود دارد. با این حال، اکثر این عوارض جانبی بسیار موقت هستند و اغلب بیشتر از چند روز دوام ندارند و تقریبا تمام عوارض جانبی تا زمانی که اثر بوتاکس از بین می‌رود دوام دارند.

استفاده‌های متعدد

یکی از مفیدترین مزایای بوتاکس این است که می‌تواند از آن برای درمان تعداد زیادی از شرایط پزشکی و زیبایی استفاده کرد، به این معنی که بوتاکس یک درمان همه کاره و پرارزش است.

 

تکنیک‌های اصلی تزریق بوتاکس


خطوط افقی پیشانی

عضله پیشانی ابرو را بالا نگه داشته و با تشکیل خطوط افقی در ناحیه پیشانی ارتباط دارد. به این ترتیب برای از بین بردن این چروک‌ها از 4 تا 6 تزریق در پیشانی استفاده می‌شود. در این شرایط صرف نظر از تعداد تزریق‌های مورد نیاز، لازم است تزریق‌ها 1 تا 2 سانتی‌متر بالاتر از برآمدگی ابرو انجام شود تا به این ترتیب از افتادگی پلک (پتوز) جلوگیری گردد. حداکثر دوز بوتاکس تزریق شده به خطوط افقی پیشانی در حدود 10 تا 12 واحد است. توجه داشته باشید تزریق بیش از حد بوتاکس به عضله پیشانی باعث افتادگی پلک می‌شود. به همین خاطر لازم است از انجام تزریق در ناحیه 1 سانتی‌متر بالاتر از ابرو به منظور کاهش احتمال دچار شدن به افتادگی پلک اجتناب گردد. علاوه بر این نباید از این روش برای درمان بیماران بالاتر از 60 سال که عمل جراحی برای بالا کشیدن ابرو جهت ایجاد قدرت بینایی بیشتر و زاویه دید مناسب‌تر انجام داده‌اند، استفاده شود.

خطوط پاکلاغی


 

چین و چروک‌های کنار چشم در اصطلاح خطوط پاکلاغی نام دارد. این خطوط در نتیجه فعالیت عضلات کنار چشم به همراه قرار گرفته پوست در معرض نور خورشید ایجاد می‌شود. هدف از این درمان صاف کردن چین و چروک‌های پوست و ایجاد ظاهر مناسب برای این ناحیه از صورت است. در این حالت تزریق بوتاکس به فیبرهای حلقوی دور چشم انجام می‌شود. بطور میانگین، لازم است به منظور رفع خطوط پاکلاغی 3 تا 5 تزریق به هر طرف چشم‌ها صورت گیرد. محل این تزریق‌ها 1 تا 1/5 سانتی‌متر از لبه چشم فاصله خواهد داشت. همچنین محل انجام تزریق دوم و سوم تقریباً به ترتیب 1 تا 1/5 سانتی‌متر بالا و پایین محل تزریق اول خواهد بود.

صرف نظر از نحوه توزیع خطوط پاکلاغی در کنار چشم‌ها، اکثر تزریق‌ها می‌بایست در ناحیه کنار خطوط امتداد یافته از چشم‌ها انجام شود. همچنین این تزریق‌ها لازم است در هنگامی انجام شود که بیمار لبخند نمی‌زند. با توجه به اینکه سم بوتولینیوم می‌تواند بر عضلات این ناحیه از بدن تاثیر گذارد، تزریق می‌تواند به صورت ناخواسته باعث افتادگی یا پتوز پلک بالا شود. حداکثر دوز داروی استفاده شده برای این تزریق 12 تا 16 واحد است. این تزریق‌ها می‌بایست برای افرادی انجام شود که آزمایش لازم بر روی آن‌ها جهت ارزیابی تاثیر درمان و امکان دستیابی به نتایج مناسب انجام شده باشد. به این منظور پلک پایین کمی با فشار به سمت جلو کشیده شده و سپس رها می‌شود. به این ترتیب می‌توان سرعت بازگشت پلک به موقعیت اولیه را ارزیابی و اندازه‌گیری کرد.

 خطوط میان ابروها

ساختار عضلانی ناحیه میان ابروها باعث ایجاد خطوط و چین و چروک در این ناحیه از صورت می‌شود. فیبرهای میانی این ناحیه از بدن با سایر عضلات ناحیه صورت ارتباط متقابل دارند. به این ترتیب برای رفع خطوط ایجاد شده در این ناحیه از سه تا پنج تزریق استفاده می‌شود. علاوه بر این ممکن است تزریق‌های مشخص به ناحیه بالای ابروها نیز در این ارتباط انجام شود. محل‌های تزریق در این شرایط به جنسیت فرد بستگی داشته و معمولاً عضلات مردانه در این ناحیه از بدن بزرگ‌تر می‌باشند. علاوه بر این آقایان دارای انحنای افقی در این ناحیه از بدن برخلاف خانم‌ها بوده و در حقیقت انحنای ابرو در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. حداکثر دوز داروی تزریق شده به این ناحیه 20 واحد می‌باشد.

تکنیک‌های پیشرفته تزریق بوتاکس


تزریق بوتاکس به ناحیه میانی و پایین صورت می‌بایست توسط پزشکانی انجام شود که دارای تجربه خاص در ارتباط با تزریق به ناحیه بالای صورت هستند. روش‌های پیشرفته تزریق بوتاکس در ادامه برای نواحی مختلف صورت توضیح داده شده‌اند.

خطوط دور دهان و خطوط سیگار

فعالیت عضلات در نواحی اطراف لب‌ها با ایجاد خطوط دور دهان و بالای لب‌ها ارتباط دارد. در این شرایط بین 1 تا 2 واحد بوتاکس به هر یک چهارم از فضای دور لب‌ها تزریق شده و به این ترتیب از خطر ایجاد مشکلات خاص در عملکرد عادی دهان، صحبت کردن و مکش جلوگیری می‌شود.

 لیفت نفرتیتی (خطوط افقی)

تزریق در این حالت به سیستم عضلانی زیرنیامی متصل به گردن انجام می‌شود. ساده‌ترین روش برای این کار انجام تزریق در طول خطوط ایجاد شده در این ناحیه به میزان 1 تا 2 واحد بوتاکس در هر طرف است. مقدار تزریق انجام شده در این شرایط نباید بیشتر از 10 تا 20 واحد در هر جلسه درمان باشد.

خطوط روی گردن

خطوط روی گردن در هنگام صحبت کردن، انجام فعالیت‌های ورزشی یا نواختن ساز بطور مشخص نمایان می‌شوند. به این ترتیب برای انجام تزریق بوتاکس به این ناحیه از بیمار خواسته می‌شود خطوط گردن را با فشار دادن دندان‌ها به یکدیگر نمایان کند. در ادامه خطوط ایجاد شده با استفاده از انگشت شست و انگشت اشاره نگه داشته و با فشار دادن آنها، محل نوار عضلانی بطور دقیق مشخص می‌گردد. در این حالت 1 تا 2 واحد تزریق به نوار گردن به فاصله 1 تا 5/1 سانتی‌متر از خط فک تا ناحیه پایین گردن انجام خواهد شد. توجه داشته باشید برای رفع خطوط نازک‌تر به 5 تا 10 واحد تزریق نیاز است، در حالی که خطوط ضخیم‌تر به 10 تا 15 واحد تزریق نیاز دارند. در واقع جمع دوز داروی تزریق شده به این ناحیه 20 واحد می‌باشد. علاوه بر این انتخاب افراد مناسب برخوردار از قابلیت ارتجاع‌پذیری مناسب پوست و حداقل سطح از بین رفتن چربی برای این تزریق از اهمیت خاص برخوردار است.

خط خنده

در اصطلاح به خطوط عمیق هلالی شکل بین دهان و چانه خط خنده گفته می‌شود. در این شرایط برای از بین بردن این خطوط نیاز به 2 تا 5 واحد تزریق بوتاکس به عضله وجود داشته و این تزریق‌ها نزدیک به مرز جلوی آرواره انجام می‌شوند.

خطوط روی بینی

انقباض فیبرهای عضلانی ناحیه بالای بینی باعث ایجاد خطوط روی بینی می‌شود. محل تزریق در این شرایط می‌بایست جلوی خطوط در قسمت کنار دیواره بینی و نیز بالای ناحیه زاویه‌دار بینی باشد تا به این ترتیب بتوان از وارد شدن آسیب به عضلات موجود در این ناحیه از بدن جلوگیری کرد.

برآمدگی نوک بینی

تزریق بوتاکس به این ناحیه باعث باز شدن منافع بینی می‌شود. به این ترتیب تزریق بوتاکس به فیبرهای کناری ناحیه سر بینی باعث ضعیف شدن عملکرد غیرارادی عضلات در این ناحیه از بدن خواهد شد.

لبخند لثه‌ای

لبخند لثه‌ای نشان دهنده جمع شدن غیرعادی لب بالا در هنگام لبخند زدن است که با نمایش بیش از حد لثه همراه می‌باشد. در این حالت لازم است یک واحد بوتاکس به هر یک از عضلات بالا برنده لب در شیار نازوفاسیال (nasofacial) تزریق شود تا به این ترتیب لب بالا آزاد گردد.

بزرگ شدن بیش از حد عضلات جونده غذا

یکی از دلایل ایجاد ظاهر مربعی و نامناسب برای صورت بزرگ شدن بیش از حد عضلات جونده غذا و سایر برآمدگی‌های استخوانی آرواره است. این مشکل می‌تواند به خاطر حرکت‌های مربوط به عادت جویدن غذا یا سایش دندان‌ها به یکدیگر (دندان قروچه) ایجاد گردد. در این حالت تزریق بوتاکس فقط به عضلات سطحی و میانی انجام می‌شود. به این ترتیب، پزشک متخصص یک خط فرضی از ناحیه گوش به سمت گوشه دهان رسم کرده و فقط به ناحیه زیر این خط تزریق بوتاکس را انجام می‌دهد. در این حالت از بیمار خواسته می‌شود دندان‌های خود را به هم فشار دهد تا به این ترتیب مرز جلو و پشت عضلات جونده غذا مشخص گردد.

تعریق بیش از حد

از مزایای تزریق بوتاکس در این شرایط به منظور کاهش تعریق بیش از حد در ناحیه زیر بغل استفاده می‌شود.

سوالات متداول در مورد تزریق بوتاکس


درمان چقدر طول می‌کشد؟

متخصص در مورد اهداف درمان و انجام آنالیز صورت برای تعیین درمان‌های مناسب با شما صحبت می‌کند. روند تزریق واقعی حدود 10 دقیقه طول می‌کشد.

مدت زمان بهبودی پس از درمان چقدر است؟

پس از درمان می‌توانید فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرید. در این روش حداقل از کار افتادگی وجود دارد و ممکن است متخصص به شما دستورالعمل‌های پس از مراقبت ویژه‌ای را بدهد.

آیا درمان با بوتاکس کازمتیک صدمه‌ای وارد می‌کند؟

برخی افراد گزارش داده‌اند که تزریق بوتاکس کازمتیک احساسی شبیه به نیشگون گرفتن دارد. متخصص ممکن است برای بی‌حس کردن از یخ استفاده کند. در صورتی که در مورد ناراحتی همراه با این روش نگران هستید، متخصص ممکن است قبل از انجام درمان، یک کرم بی‌حسی موضعی را اعمال کند.

درمان بوتاکس شامل چیست؟

در این درمان پزشک یک سری تزریقات کوچک را در عضلات صورت انجام می‌دهد. فرآیند تزریق تنها چند دقیقه طول خواهد کشید.

پس از درمان چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

شما می‌توانید روزتان را مثل روزهای عادی ادامه دهید، اگر چه توصیه می‌کنیم که از فعالیت‌های شدید، سونا و سایر درمان‌های صورت تا 24 ساعت پس از عمل خودداری کنید. پس از 4 تا 10 روز شما متوجه بهبود در خطوط و چین و چروک‌های خود خواهید شد، و این نتیجه حدود 3 تا 4 ماه دوام خواهد داشت.

بوتاکس چه مدت دوام دارد؟

برای اکثر پزشکان، اثرات درمان می‌توانند در هر جای بدن از 3 تا 6 ماه دوام داشته باشند. بسیاری از عوامل می‌توانند بر میزان دوام بوتاکس تاثیر بگذارند. هنگامی که محصول اثر خود را از دست می‌دهد، عملکرد عضلانی به تدریج باز می‌‌گردد و خطوط و چروک‌های قبلا درمان شده ممکن است دوباره ظاهر شوند و دوباره باید درمان شوند. با درمان مکرر، خطوط و چین و چروک اغلب کمتر از قبل دیده می‌شوند، زیرا با تکرار این روش عضلات دیگر به طور دائم سست می‌شوند. برخی از این عوامل که ممکن است اثرات بوتاکس را کوتاه یا طولانی مدت کنند شامل موارد زیر هستند:

  •  سن
  •  عارضه‌ی پوستی و سطح آفتاب سوختگی
  • ساختار و حالات صورت
  • رژیم غذایی
  • تجربه‌ی قبلی استفاده از بوتاکس برای چین و چروک
  •  و غیره

چه کسی نباید بوتاکس انجام دهد؟

در حالی که اکثر افراد 18 تا 65 ساله متقاضی مناسبی برای بوتاکس به منظور رفع چین و چروک هستند، در صورتی که دارای هریک از موارد زیر هستید نباید از بوتاکس استفاده کنید:

  • باردار یا شیرده هستید.
  •  در ناحیه تحت درمان دارای عفونت پوستی یا سایر عارضه‌ها هستید.
  • به هر ماده‌ی تشکیل دهنده‌ در بوتاکس، دیسپورت یا هر برند دیگر سم بوتولینیوم آلرژی دارید.
  •  جراحی صورت داشته‌اید.
  •  مشکل بلع دارید.
  •  در عضلات پیشانی خود دچار ضعف هستید.

 

 کپی فقط با ذکر لینک و منبع بلامانع است.







مشاوره رایگان شبانه روزی