درمان جای جوش با لیزر

Smart_Boy_Vector_Character.png121211

جای جوش مانند خود جوش مخرب زیبایی فرد است و پوشاندن و مخفی کردن آن به همان اندازه دشوار است. گروه متخصصین پوست این کلینیک در زمینه درمان جوش و  جای جوش از تجربه و دانش بالایی برخوردار هستند. درمان‌های خانگی از بین بردن جای جوش در اکثر موارد به تنهایی کافی نیستند و آرایش نیز نمی‌تواند جای جوش‌های عمیق و حفره حفره را بپوشاند. درمان جای جوش ارائه شده در این کلینیک تأثیر چشمگیری بر زندگی بسیاری از بیماران گذاشته است. هیچ دلیلی وجود ندارد که جای جوش را روی صورت خود تحمل کنید و با عاملی به اجبار کنار بیابید که مانع درخشش شخصیت و زیبایی واقعی‌تان می‌شود و توجه دیگران را به نحوی ناخوشایند به خود جلب می‌کند.

عوامل ایجاد کننده جوش

پاک کننده ها: اگر عادت استفاده از پاک کننده های صورت را دارید، سعی کنید محصولی را انتخاب کنید که دارای موادی باشد که کم تر به پوستتان آسیب برساند. زیرا برخی از این مواد که در این محصولات استفاده شده اند، سبب بوجود آوردن جوش می شوند.

کنترل هورمون ها: بسیاری از قرص های بارداری ، سبب بوجود آوردن جوش و آکنه می شوند. زیرا اینگونه قرص ها باعث تغییر و به هم ریختن هورمون ها می شوند. سعی کنید با پزشک خود مشورت کنید تا قرصی را به شما پیشنهاد دهد ، که کمتر باعث این تغییرات هورمونی شود.

عرق: این اصطکاک و یا مالش بین پوست بدن شما و لباس ها و پارچه ها باعث ریزش عرق می شود. که یک زمینه ایده ال برای پرورش باکتری است.و همین عامل موجب بروز جوش در این محل میشود پس سعی کنید همیشه از این امر جلوگیری کنید.

آلودگی: ممکن است در محلی که کار می کنید، تماس زیادی با مواد شیمیایی داشته باشید. برخی محیط های کاری این چنین هستند و باعث بوجود آمدن جوش و آکنه می شوند.

روش های درمان

1- میکرودرم ابژون

دردرمان جای جوش این روش به کمک دستگاه میکرودرم ابرژن لایه های سطحی پوست برداشته ميشود بطوريكه پوست زخم نشود و هرچه اسکارها عمیق تر باشند به تکرار بیشتری نیاز دارد.  تکرار آن میتواند هر 2 یا3 هفته یکبار باشد.ولی این روش جهت اسکارهای بسیار عمیق توصیه نمی شود، زيرا نتيجه مطلوبى حاصل نميشود. دراین روش جوش فعال و تیرگی محل جوش ها نیز بهبود می یابد ،همچنین منافذ باز بسته تر شده  و همزمان اسکارها سطحی تر می شوندو پوست صافتر بنظر ميرسد.این روش یک کار فیزیکی بوده و اگر درست انجام شود،تقريبا هیچ عارضه ای ندارد وفرد میتواند بلافاصله به محل کار خودبرگردد.

2-IPL

IPL ليزر نیست ولی اصطلاحا به آن لیزر گفته می شود، کلاژن سازی پوست تحریک میشود و اسکارها سطحی تر می شوند و با تکرار آن پوست صاف می شود . ضمن اینکه ، کمک به بستن منافذ ، قرمزی جای جوش را نیزو کاهش می دهد.این روش نیز عارضه خاصی ایجاد نمی کند وفرد بلافاصله به کار روزمره خود ادامه  می دهد.IPL بهترين روش درمانى براى جاى جوشهايى كه هنوز رنگ قرمز و تو رفتگى مختصر نيز دارند محسوب ميشود.( بدون نیاز به پانسمان ).این روش همچنین میتواند جوشهای فعال و التهابی را نیز بهبود بخشد و سبب میشود طول مدت درمان کوتاه گردد تا حدی که بیمار را از مصرف همزمان آنتی بیوتیک بی نیاز نماید. نور شدید پالسی و یا IPL، نوعی از درمان با لیزر است که در آن طول موج‌های مختلف نور برای درمان انواع مختلف بیماریهای پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق نظر پزشکان و متخصصان پوست، طول موجهای مختلف نور دارای قابلیت‌های متفاوتی برای هدف قرار دادن و درمان انواع مختلف بیماری‌های پوستی و نیز درمان منافذ باز پوست هستند. نور لیزر با شدت بالا باعث تحریک پوست برای تشکیل کلاژن می‌شود و نهایتا” منجر به کوچک شدن منافذ پوست می‌گردد.

3- لیرزCO2

جهت انجام اين نوع ليزر بهتر است جوش فعال قبلا درمان شده باشد و فرد تقریبا هیچ جوش فعال  و التهابی روی صورت نداشته باشد. دراین روش برای درمان جای جوش بیحسی موضعی نياز است. این نوع از ليزر به مهارت و تجربه زیاد پزشک نیاز دارد. بیمار پانسمان میشود که تا 10 روز ادامه دارد و پس از آن پوست صاف تر و صورتی رنگی ایجاد می شود که این قرمزی پوست می تواند از 1 تا چند ماه ( 3-2 ) ادامه یابد و پس از آن کاملا از بین می رود وپوست یکدست وهم رنگ می شود که حتما باید دراین روش پس ازبهبودی زخم ها از ضد آفتاب استفاده شود تا محل زخم ولیزر شده تیره نشود. این روش  در دستان ماهر  طی یک جلسه حدود%60تا80% بهبودی (صاف شدن فرورفتگی) دارد، كه البته باز در فرورفتگيهاى سطحى و متوسط نتايج خيلى بهتر است و در اسكارهاى عميق درصد بهبودى كمتر است .

انواع جای جوش

جای جوش چکشی

سجاهای جوش چکشی فرورفتگی‌های عمیق با عرض کمتر از ۲ میلی‌متر است که روی پوست پخش می‌شوند و در نتیجه این گونه به نظر می‌آید که چکش یا یخ ‌شکن چند نقطه از پوست را سوراخ کرده است.

واگنی

جاهای جوش واگنی به صورت مثلثی و دارای لبه‌ های عمودی تیز هستند و به جای جوش بعد از درمان آبله مرغان شباهت دارند. این گونه جای جوش می ‌تواند سطحی یا عمیق باشد، و غالباً روی گونه‌ ها و شقیقه ‌ها به چشم می‌خورند.

جای جوش دره‌ای شکل

جای جوش دره‌ای شکل پی‌ آمد آسیب دیدن زیر سطح پوست است که به پوست ظاهری موج مانند می‌دهد. این نوع جای جوش معمولاً گسترده و سطحی است.

جای جوش هایپرتراپیک یا برجسته

جای جوش هایپرتراپیک برجسته و برآمده است و معمولاً بیشتر روی پشت بدن و قفسه سینه به چشم می ‌خورد، البته بروز آن روی گردن و صورت نیز بعید نیست. این ضایعات پوستی حاصل از جوش یا آکنه شدید (کیست یا برآمدگی) معمولاً از محدوده زخم اولیه فراتر نمی‌ روند و به مرور زمان کوچک‌ تر می‌شوند.

هایپرپیگمنتیشن

از اصطلاح هایپرپیگمنتیشن برای اشاره به نقاط قرمز یا تیره‌ای استفاده می‌شود که پس از بهبود جوش یا کورک به جا می‌مانند. این نقاط، که خال یا لکه نیز نامیده می‌شوند، جای زخم و جوش نیستند، اما غالباً چون چند ماه یا حتی چند سال طول می‌ کشد تا برطرف شوند، به اشتباه جای زخم یا جوش دانسته می‌شوند.

راه های پیشگیری

  • شستن دوبار در روز صورت: یک بار در شب و یک بار در طول روز. وقتی شما صورت خود را با آب ولرم و به آرامی بشورید، باعث می شود منافذ جوش ها باز شود. حالا باید یک بار با آب سرد صورت خود را بشویید تا حرارت بدن شما پایین آید.
  • برای شستشو از صابون های مخصوص ضد جوش استفاده کنید و از صابون های معطر استفاده نکنید که باعث بدتر شدن آکنه می شود.
  • دقت کنید بعد از شستن صورت با آب ولرم و صابون در آخر یک بار فقط با آب سرد بشویید ( بدون صابون ).
  • انتخاب صابون مناسب با پوست: اگر پوست شما چرب هست یا خشک، باید متناسب با پوست خود صابون تهیه کنید.
  • کسانی که پوست خشک دارند باید با صابون هایی صورت خود را بشویند که دارای مرطوب کننده است.
  • اما پوست های چرب باید صابون هایی باشند که فاقد مرطوب کننده هستند. زیرا باعث چرب تر شدن پوست و بدتر شدن آکنه می شود.
  • شستن دست قبل از شستن صورت: بهتر است قبل از شستن صورت، دست خود را بشویید. زیراروی دست شما میکروب وجود دارد و چرب است.
  • دقت کنید بعضی ها صورت خود را با لیف حمام می شورند که این کار خیلی مناسب نیست. زیرا باعث می شود، جای آکنه ها روی صورت شما باقی بماند و یا به دیگر قسمت های پوست سرایت کند.
  • استفاده از مرطوب کننده بعد از شستشو: خیلی خوب است اگر شما بعد از هر بار شستشو صورت خود را مرطوب کنید.
  • استفاده از لایه بردار: یکی از راههای موثر برای اینکه آکنه را کاهش دهید، استفاده از لایه بردار است. شما می توانید هفته ایی یک بار از لایه بردار استفاده کنید، تا پوست های مرده شما بریزید و باعث بهبود رنگ پوست شما می شود.
  • پاک کردن آرایش صورت خود: هیچ وقت با آرایش به رختخواب نروید و قبل از خواب حتما آرایش خود را پاک کنید. برای این کار می توانید از دو مقاله “چگونه آرایش خود را پاک کنیم” و “چگونه آرایش چشم ها را پاک کنیم”.
  • سعی کنید به صورت خود دست نزنید: دست های شما به علت تماس داشتن با چیزهای گوناگون دارای باکتری های گوناگون است و اگر شما هی با دست با آکنه خود ور بروید باعث رسیدن باکتری به آنها می شود و نتیجه چیزی جز بدتر شدن صورت شما نمی شود.
  • شستن روبالشی خود هر هفته: روکش بالاش شما به علت اینکه با سر و صورت شما در تماس است، باعث می شود چرب شود و پوست های مرده شما رویی آن بریزد. پس بهتر است آخر هر هفته آن را بشویید.






مشاوره رایگان شبانه روزی