عوارض تزریق بوتاکس :عوارض پس از تزریق بوتاکس ناشی از تزریق نادرست

 

عوارض تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس به خاطر تاثیر چشمگیر آن بر صاف کردن پوست، رفع چین و چروک، و از بین بردن علائم پیری به خوبی در بین افراد شناخته شده است. بوتاکس از سم بوتولینیوم گرفته می‌شود که از هاگ‌های باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم تهیه می‌گردد. امروزه این سم در برخی بافت‌های اسکلتی عضلانی، انتهای اعصاب، مغز و برخی عضلات دیگر (برای مثال عضلاتی که در نواحی خاص همچون مثانه قرار دارند) برای اهداف درمانی و زیبایی تزریق می‌شود. هنگامی که این سم فعال گردد، باعث جلوگیری از پخش شدن یک ماده شیمیایی به نام استیل کولین در بدن شده و به این ترتیب اعصاب نمی‌توانند سیگنال‌های مورد نظر خود برای انقباض عضلات را ارسال نمایند. در حقیقت تزریق سم بوتاکس می‌تواند باعث فلج شدن عضلات برای چندین ماه شود.

علاوه بر این تزریق بوتاکس می‌تواند برای درمان میگرن و سردرد مقاوم نسبت به سایر روش‌های درمانی و نیز رفع پلک زدن غیر قابل کنترل، اسپاسم گردن، و فعالیت بیش از حد غدد عرق، مفید و موثر باشد. در ابتدا، پزشکان از این ماده برای درمان عدم توازن در قدرت عضله پلک انحراف چشم یا استرابیسم و اسپاسم گلو استفاده می‌کردند. به هر حال، با گذشت زمان متخصصان گوش و حلق و بینی در دهه 1990 در هنگام استفاده از این ماده برای درمان اسپاسم حنجره متوجه شدند تزریق بوتاکس همچنین می‌تواند چین و چروک‌های ایجاد شده در پوست را نیز از بین ببرد.

تنها نگرانی اکثر افرادی که قصد استفاده از تزریق بوتاکس را دارند، ایمنی و بی‌خطر بودن این درمان است. در این شرایط احتمالاً این سوال برای فرد مطرح می‌شود که بدن چگونه به این تزریق واکنش نشان داده و چگونه تزریق بوتاکس می‌تواند باعث رفع خطوط و چین و چروک‌های ایجاد شده بر روی پوست شود. به هر حال بر اساس تحقیقات مختلف انجام شده در این حوزه هنگامی که تزریق بوتاکس توسط افراد باتجربه و متخصص انجام شود، این درمان یک روش ایمن و بی‌خطر می‌باشد.

در حقیقت عوارض جانبی تزریق بوتاکس نادر بوده و شامل ورم در محل تزریق، سر درد، سردرگمی، خستگی، حالت تهوع، استفراغ، خواب‌آلودگی، خشکی دهان، جوش‌های پوستی، خارش، سفت شدن عضله، ورم، مشکلات بینایی و از دست دادن کنترل ادرار است. به هر حال، حتی این موارد نادر از عوارض جانبی تزریق بوتاکس نیز اغلب با گذشت 1 یا 2 روز از درمان به خودی خود برطرف خواهند شد. به این ترتیب لازم است بیمار پس از درمان توصیه‌ها و محدودیت‌های اعمال شده توسط پزشک معالج خود را به دقت دنبال کند تا به این ترتیب دستیابی به بهترین نتایج ممکن با حداقل عوارض جانبی امکان‌پذیر گردد.

در صورتی که در نظر دارید تزریق بوتاکس انجام دهید اما نگران عوارض و خطرات آن هستید مشاوره با متخصص ما و در میان گذاشتن سوالات و نگرانی‌هایتان، می‌تواند شما را نسبت به تصمیم خود مطمئن کرده و کمک کند تا با اطمینان زیبایی و جوانی را به چهره خود برگردانید. شماره تماس‌های 0218833402902188333259 برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره یا رزرو نوبت در اختیار شما عزیزان هستند.

بوتاکس چگونه استفاده می‌شود؟


بوتاکس چگونه استفاده می‌شود؟

بوتاکس به طور معمول برای توانایی آن در کاهش چین و چروک و خطوط ظریف شناخته شده است. به عنوان مثال، تزریق بوتاکس می‌تواند باعث شل شدن عضلاتی شود که موارد زیر را سبب می‌شوند:

بوتاکس همچنین برای درمان برخی بیماری‌های عضلانی استفاده می‌شود. این بیماری‌ها شامل موارد زیر هستند:

بوتاکس برای چه افرادی مناسب نیست؟


بوتاکس برای چه افرادی مناسب نیست؟

سازمان غذا و داروی آمریکا تزریق بوتاکس برای اهداف زیبایی را برای افراد بین 18 تا 65 سال مورد تایید قرار داده است. در هر حال در موارد زیر نباید از تزریق بوتاکس برای فرد استفاده شود:

  • موارد وجود آلرژی نسبت به هر یک از اجزای تشکیل دهنده بوتاکس
  • موارد وجود آلرژی به سایر انواع سم بوتولینیوم (مثل میوبلوک، زئومین یا دیسپورت) یا مواردی که قبلاً نسبت به هر یک از این مواد عوارض جانبی مشاهده شده باشد.
  • ابتلا به عفونت پوستی یا سایر مشکلات مانند آن در نواحی تزریق
  • ابتلا به مشکلات تنفسی همچون آسم
  • دچار بودن به مشکلات بلع
  • ابتلا به اختلالات خونریزی
  • برنامه‌ریزی برای انجام عمل جراحی
  • استفاده از عمل جراحی بر روی صورت
  • موارد وجود ضعف در عضلات پیشانی
  • موارد افتادگی پلک
  • افرادی که هم اکنون یا اخیراً داروها، ویتامین‌ها یا مکمل‌های خاص مصرف کرده‌اند.

توجه داشته باشید تزریق بوتاکس نمی‌تواند به مقداری به بدن نفوذ کند که بر رشد جنین تاثیر منفی گذاشته یا فرآیند شیردهی را با مشکل مواجه کند. به هر حال مطالعات کلینیکی درباره تاثیر تزریق بوتاکس بر روی خانم‌های باردار یا شیرده تا کنون انجام نشده و به همین خاطر اطمینان دقیق از تاثیر آن بر وضعیت این افراد وجود ندارد. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود از تزریق بوتاکس در صورت برنامه‌ریزی یا تلاش برای بارداری، در طول مدت بارداری، یا در هنگام شیردهی استفاده نشود. به این ترتیب بهتر است از این درمان پس از گذری شدن مدت زمان لازم و اطمینان از بی‌خطر بودن تزریق استفاده گردد.

نکات مربوط به مراقبت پس از بوتاکس برای صورت شما


همانند همه جراحی‌ها، پس از تزریق بوتاکس نیز احتیاط‌های خاصی را باید انجام داد. اگر به دنبال بهترین نتایج برای به حداکثر رساندن درمان خود هستید، اطمینان حاصل کنید که این پنج مورد بسیار مهم مراقبت پس از بوتاکس را دنبال می‌کنید.

صورت خود را به مدت 24 ساعت پاک نکنید (نمالید).

هر فردی “مناطق دردسر ساز” خود را دارد و درمان بوتاکس به احتمال زیاد آن منطقه را مورد هدف قرار داده است. برای مراقبت پس از بوتاکس، شما باید تقریبا تا 24 ساعت از مالیدن صورت خود و یا وارد کردن فشار قابل توجه به آن خودداری کنید. در غیر این صورت، شما ممکن است دوز دارو را به یک منطقه ناخواسته منتقل کنید. اگر چه بوتاکس یک پرکننده نیست، این یک سم است و به همین دلیل است که این مورد مهم است. لمس کردن یا مالیدن منطقه می تواند منجر به نتایج ناخوشایندی نظیر افتادگی پلک یا آسیب عصبی شود. این عقل سلیم است، اما شما باید آن را به یاد داشته باشید. هنگامی که شما بوتاکس را دریافت می‌کنید، از لمس کردن صورت خود جلوگیری کنید و صورت شما عالی خواهد شد!

تمرین

زیبایی درمان بوتاکس این است که با زندگی روزمره شما تداخل ندارد. شما می‌توانید به قرار ملاقات بوتاکس خود بروید و بقیه روز خود را در اختیار داشته باشید. به ندرت درد یا ناراحتی اتفاق می‌افتد، و این بدین معنی است که شما می‌توانید به کار خود بازگردید. احتمال دارد درد خفیف یا سرخی اتفاق بیفتد، اما باید ظرف چند روز از بین برود. برای مراقبت پس از بوتاکس مناسب، ورزش سبک تا متوسط، خوب است، اما ممکن است بخواهید از فعالیت‌های شدید برای چند روز پس از درمان به دلایل ذکر شده در بالا اجتناب کنید.

خواب

سعی کنید از خوابیدن بر روی مناطق درمان شده اجتناب کنید. ما می‌دانیم که خوابیدن در یک موقعیت خاص و ماندن در آن موقعیت می‌تواند دشوار باشد. اگر شما در مورد آن فکر کنید، ما چگونه می‌توانیم کنترل کنیم که چگونه بخوابیم؟ اگر بوتاکس در ناحیه صورت انجام شده است، ضروری است که سعی کنید به پشت بخوابید. درمان برای قرار گرفتن در عضالات نیاز به زمان دارد و خوابیدن روی شکم ممکن است مانع از انجام این کار شود. ممکن است این راحت‌ترین موقعیت نباشد، اما به یاد داشته باشید که این تنها برای یک شب است!

مسکن‌ها

اگرچه این اتفاق نادر است، اما بعضی از افراد ممکن است بعد از درمان درد خفیفی داشته باشند. همان‌طور که در بالا ذکر شد، این درد در عرض چند روز باید ناپدید شود. اگر احساس می‌کنید نیاز به دارو دارید، از پزشک خود بپرسید که آیا تایلنول مناسب است یا خیر، ممکن است او در عوض کرم بی‌حس کننده را که ناراحتی شما شما را کاهش می‌دهد تحویز کند. همچنین به خاطر داشته باشید که از مصرف مسکن‌های قوی پرهیز کنید، چرا که در روش‌های غیر تهاجمی مانند بوتاکس نیازی به این مسکن‌ها نیست. استفاده از یک بسته یخ بر روی ناحیه می‌تواند به کاهش کبودی کمک کند، اما یک بار دیگر با پزشک خود مشورت کنید.

تمرینات صورت

پس از اولین روز، زمان این فرا می‌رسد که بسیار آرام شروع به تمرین عضلات در ناحیه بوتاکس کنید. هنگامی که زمان مراقبت پس از بوتاکس می‌شود، آنچه که باید انجام دهید حرکات طبیعی صورت است. لبخند. اخم. تبسم و غیره. فراتر از آن بوتاکس برای انجام کار خود به تنهایی مناسب است. به‌طور خاص هیچ چیزی نیست که شما مجبور به انجام آن باشید.

عوارض جانبی چیست؟


عوارض جانبی چیست؟

اگرچه تزریق بوتاکس نسبتا ایمن است، اما عوارض جانبی جزئی ممکن است وجود داشته باشد. این عوارض شامل موارد زیر است:

  • درد، تورم یا کبودی در محل تزریق
  • سردرد
  • تب
  • لرز

برخی عوارض جانبی به محل تزریق بستگی دارند. به‌عنوان مثال، اگر تزریقات را در ناحیه چشم دریافت کنید، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • پلک‌های افتاده
  • ابروهای نامتوازن
  • چشم‌های خشک
  • پارگی بیش از حد

تزریق در اطراف دهان ممکن است موجب لبخند کج یا جاری شدن آب از دهان شود. بیشتر عوارض جانبی معمولا موقتی هستند و باید ظرف چند روز برطرف شوند. با این وجود، پلک‌های افتاده، جاری شدن آب از دهان و عدم تقارن همگی ناشی از اثرات ناخواسته سم بر روی عضلاتی است که نواحی هدف دارو را احاطه کرده‌اند، و ممکن است این عوارض جانبی چندین هفته وجود داشته باشند تا زمانی که سم از بین می‌رود. در موارد نادر، ممکن است علائمی مانند مسمومیت غذایی حاد را تجربه کنید. اگر یکی از اتفاقات زیر رخ داد، به سرعت به پزشک مراجعه کنید:

  • دشواری در صحبت کردن
  • دشواری در بلعیدن
  • دشواری تنفس
  • مشکلات بینایی
  • از دست دادن کنترل مثانه
  • ضعف عمومی

اگر دچار علائم مسمومیت غذایی حاد شدید یک پزشک را ملاقات کنید


معمولا 2 آزمایش آلرژی یک ماه قبل از بوتاکس، از احتمال واکنش شدید آلرژیک جلوگیری می‌کند. اما گاهی اوقات سم می‌تواند به مکان‌های دیگر گسترش یابد و سبب مسمومیت غذای حاد، یک عفونت کشنده، شود. مراقب این علائم باشید:

  • سوزش و مشکل تنفس و بلع (اگر تزریق در گردن صورت می‌گیرد)
  • گرفتگی صدا یا تغییر در صدا یا از دست دادن صدا
  • دشواری در واضح سخن گفتن
  • دوبینی یا تاری دید (اگر ناحیه تزریق نزدیک چشم باشد)
  • از دست دادن قدرت و ضعف عضلانی در سراسر بدن
  • مشکل کنترل مثانه

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#c686be”]

اگر در فکر درمان‌های بوتاکس هستید، مهم است که با یک متخصص پزشکی مجاز کار کنید. اگر چه ممکن است کار کردن با فردی که دارای مجوز نیست، ارزان‌تر باشد، انجام این کار خطر ابتلا به عوارض را افزایش می‌دهد. به‌خاطر داشته باشید که سموم به مدت سه تا شش ماه باقی می‌ماند و احتمالا شما برای درمان های مختلف نیاز به مراجعه مجدد خواهید داشت. همانطور که با هر روش، عوارض جانبی ممکن است. در مورد روند تزریق و در دوره بهبودی بعدی، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند هر سوالی را که ممکن است دارند پاسخ دهند و درباره مزایا و خطرات فردی خود صحبت کنند.[/alert]







مشاوره رایگان شبانه روزی