تزریق بوتاکس : درمان قطعی عرق کردن شدید با اثربخشی بوتاکس

 هیپرهیدروز

هیپرهیدروز، به معنی تعریق بیش از حد و غیر طبیعی است که لزوماً به دلیل گرما یا ورزش کردن نباشد. در این عارضه، شما ممکن است آنقدر عرق کنید که لباس‌های شما را خیس کند یا از دست‌های شما به پایین بچکد. در کنار مزاحمت در فعالیت‌های نرمال روزانه، این شکل از تعریق شدید می‌تواند باعث ایجاد اضطراب اجتماعی و خجالت شود. درمان هیپرهیدروز معمولاً کمک‌کننده است و با ضد تعریق‌های قوی تجویز شده توسط پزشک، آغاز می‌شود. اگر این ضد تعریق‌ها جوابگو نباشند، ممکن است نیاز داشته باشید که داروها و تراپی‌های متفاوتی را امتحان کنید. در موارد شدید، پزشک ممکن است جراحی را برای حذف غده‌های عرق یا تزریق بوتاکس را برای قطع عصب‌های مسئول تولید بیش از حد عرق، توصیه کند.

در صورتی که موارد زیر را تجربه می‌کنید، احتمالاً به هیپرهیدروز مبتلا می‌باشید:

  • اگر از تماس فیزیکی مانند دست دادن به دلیل خجالت از تعریق خود، پرهیز می‌کنید.
  • به دلیل ترس از بدتر شدن تعریق، در فعالیت‌هایی مانند رقص یا ورزش شرکت نمی‌کنید.
  • عرق کردن بیش از حد در شغل شما مداخله می‌کند- مثلاً اینکه در نگه داشتن ابزارها یا استفاده از کیبورد کامپیوتر مشکل داشته باشید.
  • در انجام فعالیت‌های نرمال روزانه، مانند رانندگی دچار مشکل باشید.
  • زمان قابل توجهی را به مقابله با عرق کردن صرف می‌کنید- برای مثال دوش گرفتن و تعویض لباس مکرر
  • از نظر اجتماعی منزوی و خجالتی هستید.

کلینیک تخصصی پوست و موی رازی با بهره گیری از کادری مجرب و پزشکان متخصص به شما عزیزان در رفع مشکل تعریق زیاد بدن کمک خواهد کرد برای رزرو وقت مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل نمایید.

0218833402902188333259

علل هیپرهیدروز


علل هیپرهیدروز

در بسیاری از موارد، هیپرهیدروز هیچ علت آشکار ندارد به نظر نتیجه‌ی وجود مشکل در قسمتی از سیستم عصبی می‌باشد که تعریق را کنترل می‌کند. این حالت به نام هیپرهیدروز مقدماتی شناخته می‌شود. هیپرهیدروزی که دارای یک علت قابل شناسایی باشد، به نام هیپرهیدروز ثانویه شناخته می‌شود. این عارضه می‌تواند دارای تحریک‌کنندهای مختلف بسیاری از جمله موارد زیر باشد:

 

  • بارداری یا یائسگی
  • اضطراب
  • داروهای خاص
  • قند خون پایین (هیپوگلیسمی)
  • غده‌ی تیروئید فعال (پرکار تیروئید)
  • وجود عفونت

چه زمانی عرق کردن زیاد بدن را باید جدی گرفت؟


چه زمانی عرق کردن زیاد بدن را باید جدی گرفت

 

علائم تعریق شدید و بیش از حد شامل موارد زیر است:

  • تعریق بیش از حد که حداقل شش ماه و بدون هیچ دلیل آشکاری طول بکشد.
  • تعریقی که هر دو طرف بدن شما و تقریباً به یک مقدار اتفاق بیفتد.
  • وقوع تعریق شدید حداقل یک بار در هفته
  • عرق کردنی که در فعالیت‌های روزانه‌ی شما (مانند کار یا ارتباطات) اختلال ایجاد کند.
  • تعریق شدید که زمانی شروع شود که شما کمتر از 25 سال سن دارید.
  • عدم تعریق در خواب
  • سابقه‌ی خانوادگی هیپرهیدروز

این فاکتورها ممکن است نشان‌دهنده‌ی این موضوع باشند که شما دارای هیپرهیدروز اولیه‌ی کانونی هستید. برای تشخیص دقیق‌تر باید به پزشک مراجعه کنید. تعریق سراسری یا تعریق شدید در یک ناحیه می‌تواند نشان دهد که شما مبتلا به هیپرهیدروز عمومی ثانویه می‌باشید. مهم است که برای یافتن علت زیربنایی، پزشک خود را ملاقات کنید. برخی از بیماری‌های مرتبط با تعریق شدید، می‌توانند جدی باشند. در صورتی که دیگر علائم غیر طبیعی را همراه با تعریق تجربه می‌کنید، حتماً پزشک خود را مطلع کنید.

گزینه‌های درمانی برای تعریق بیش از حد


گزینه‌های درمانی برای تعریق بیش از حد

گزینه‌های درمانی متعددی برای تعریق بیش از حد وجود دارند:

ضد عرق‌های خاص

پزشک ممکن است برای شما ضد عرقی را تجویز کند که حاوی آلومینیوم کلراید باشد. این دارو قوی‌تر از ضد تعریق‌های بدون نسخه بوده و معمولاً برای درمان موارد خفیف هیپرهیدروز استفاده می‌شوند.

یونتوفورزیس

این روش، از یک وسیله استفاده می‌کند که جریان الکتریکی سطح پایین را در حالی که در آب فرو رفته اید، به شما می‌رساند. این جریان‌ها معمولاً به دست‌ها، پاها یا زیر بغل‌های شما رسانده می‌شوند تا به صورت موقت، غدد عرق را مسدود سازند.

داروهای آنتی کولینرژیک

داروهای آنتی کولینرژیک می‌توانند تسکین را برای تعریق سراسری ایجاد کنند. این داروها، مانند گلیکوپیرولات (رابینول)، از کار کردن استیکولین جلوگیری می‌کند. استیکولین یک ماده‌ی شیمیایی است که بدن شما برای کمک به تحریک غدد عرق، تولید می‌کند. تقریباً دو هفته طول می‌کشد تا این داروها کار کنند و ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی مانند یبوست یا سرگیجه شوند.

جراحی

اگر تنها در زیر بغل‌های خود تعریق شدید دارید، جراحی ممکن است قادر به درمان بیماری شما باشد. یک روش، شامل برداشتن غده‌های عرق موجود در زیر بغل می‌باشد. یک گزینه‌ی دیگر انجام سمپاتکتومی صدری اندوسکوپیک می‌باشد. این روش شامل قطع عصب‌هایی است که پیام‌ها را به غده‌های عرق شما می‌رسانند.

تزریق بوتاکس برای درمان تعریق زیاد


بوتاکس،دارویی است که بیشتر برای درمان چروک به کار میرود.در سال 2004 سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) استفاده از بوتاکس برای درمان تعریق شدید زیر بغل تایید کرد.از آن پس بسیاری از افرادی که به تعریق زیر بغل مبتلا هستند با تزریق بوتاکس حتی تا دو سال از تعریق شدید راحت میشوند.مکانیسم عمل به این صورت است که تزریق مقادیر کم بوتاکس باعث بلوک موقت اعصاب محرک تعریق در محل میشود.انتشار بوتاکس باعث میشود که حجم کوچکی از بوتاکس مساحت زیادی را تحت تاثیر قرار دهد.بوتاکس با یک سوزن بسیار ریز تزریق میشود.معمولا هر بار درمان 12-6 ماه اثر دارد وپس از آن باید درمان تکرار شود.تزریق بوتاکس برای درمان تعریق شدید کف دست و پا نیز قابل استفاده است با این تفاوت که تزریق در این مناطق دردناک تر است بنابراین باید ازبیحسی قبل از تزریق در این مناطق استفاده کرد.بوتاكس ازطريق قطع ارتباط اعصاب محرك سمپاتيك با غددعرق،مانع ترشح عرق مى شودودرصورت تزريق صحيح، آنقدرمؤثراست كه باعث خشك شدن كامل موضع مى شود؛به همين علت نتيجه درمان براى مبتلايان به تعريق بيش ازحد كه مدت ها،ازاحساس خيسى ناشى ازعرق ،رنج می بردند،بسياررضايت بخش است.بوتاكس بايددرقسمت عميق درم ،جايى كه غددعرق قراردارند،تزريق شود،تعداد تزريق بستگى به وسعت ناحيه مبتلا دارد،بطور متوسط درهرسانتى مترمربع پوست يك تزريق انجام مى شود؛گرچه می توان بصورت دستی،تزریق کرد ولی بهتر است تزريق با گان مزوتراپى انجام شود تادارو ،به مقدار مناسب ودرعمق مناسب پوست تزريق شود و دردناشى ازتزريق هم،به حداقل برسد. این روش معمولا” درد ندارد ولی درصورت حساسیت بیمار،بی حسی موضعی اعمال می شود.

چه کسانی کاندیدای مناسب تزریق بوتاکس می‌باشند؟


تزریقاتی که برای ریلکس کردن عضله انجام می‌شوند، مانند بوتاکس، برای هر کسی که از تعریق بیش از حد رنج می‌برد، ایده‌آل می‌باشند. در صورتی که موارد زیر در شما وجود داشته باشند، احتمالاً این درمان را مدنظر قرار می‌گیرید:

  • تعریق بیش از حد زیر بغل، موجب خجالت شما می‌شود.
  • دیگر درمان‌ها را بدون موفقیت امتحان کرده اید.
  • در تماس نزدیک با دیگران کار می‌کنید (برای مثال، آرایشگر، پرستار، دندان‌پزشک، پزشک، خدمه‌ی پرواز هواپیمایی یا دارای مشاغلی از این دست، هستید).
  • پیشتر به دلیل تعریق شدید، لباس‌های زیادی را از دست داده اید.

بوتاکس یک روش ایمن و مؤثر برای درمان تعریق بیش از حد می‌باشد. به عنوان یک قانون کلی، بهترین کاندیدای این روش، دارای سلامت کلی خوب و انتظارات واقع‌گرایانه می‌باشد.

کاربرد بوتاکس برای قسمت‌های بدن


کاربرد بوتاکس برای نواحی مختلف بدن عبارتند از:

بوتاکس برای تعریق زیر بغل

تزریق بوتاکس یک روش مؤثر بدون جراحی برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل می‌باشد. در صورتی که بوتاکس توسط یک فرد متخصص به زیر بغل تزریق شود، سیگنال‌های عصب سمپاتیک را که باعث تحریک تعریق بیش از حد می‌شود، مسدود می‌نماید. روش بوتاکس برای تعریق بیش از حد سریع بوده، در مطب پزشک انجام می‌شود و حتی به استفاده از بی‌حسی نیاز ندارد.

بوتاکس برای تعریق پاها

تعریق بیش از حد پا به بوتاکس تعریق پا  یا هیپرهیدروز کف پا، معمولاً با تعریق کف دست همراه می‌شود. متأسفانه، وجود عرق بیش از حد در پاها می‌تواند باعث ایجاد مشکلات دیگری مانند عفونت قارچی و بوی بد پا شود، حتی اگر از دشواری پوشیدن انواع خاصی از کفش‌ها هم صرف‌نظر کنیم. تزریقات نورومدولاتور عصبی در پاها می‌توانند مقدار تعریق را در بیماران کاهش داده، از ایجاد عفونت‌های قارچی پا جلوگیری کرده و کیفیت کلی زندگی آنها را بالا ببرند.

بوتاکس برای تعریق بیش از حد دست‌ها

بوتاکس برای تعریق بیش از حد دست‌ها

هیپرهیدروز کف دست یا کف دست عرق کرده، شایع‌ترین نوع بیماری تعریق بیش از حد می‌باشد. بسیاری از بیماران علائم هیپرهیدروز کف دست را در طول کودکی خود تجربه می‌کنند، که در آن عرق معمولاً به جایی می‌رسد که از دست‌ها چکه می‌کند. با وجود ایجاد خجالت‌ مداوم و داشتن تأثیر منفی بر روی اعتماد به نفس، تعریق بیش از حد کف دست می‌تواند به سادگی با تزریق بوتاکس درمان شود.

انتظارات بعد از تزریق بوتاکس


٢٤ تا ٤٨ ساعت بعدازتزريق، تأثير بوتاكس درقطع ترشح عرق شروع شده وتايك هفته كامل مى گردد.دوهفته بعد ،پوست ناحيه مبتلا،مورد ارزيابى قرارمى گيرد و درصورت مشاهده نقاطى كه ترشح عرق درآنها ادامه دارد،تزريق بوتاكس درآن نقاط انجام مى شود.هدف درمانى؛خشك شدن پوست وتوقف ترشح عرق است.اثربوتاكس ٩تا١٢ماه باقى مى ماند و بعدازچندنوبت تزريق(تقریبا”سالی یکبار) ، تعريق تا حد زيادى كاهش خواهد يافت،بطوريكه مختصرتعريق باقى مانده ،با درمان دارويى موضعى به خوبى قابل كنترل خواهدبود.اگر پزشک باتجربه باشد معمولا هم عوارضی متوجه فرد تزریق شده نمی شود بعداز اتمام اثر بوتاکس یا دیسپورت تزریق شده در زیر بغل یا سایر نواحی ذکر شده مجددا میتوان تزریق را تکرار کرد تا جایی که بعد از چند سال در بسیاری از این افراد بتدریج و خود بخود بهبودی حاصل می شود و اعصاب سمپاتیک این نواحی از لحاظ عملکردی نرمال می شوند.

 ماندگاری اثر تزریق بوتاکس چقدر است؟


در مورد تعریق بیش از حد کف دست و پا هم همینطور است با این تفاوت که تزریق بوتاکس در این نواحی نسبتا دردناک است ، در ضمن دوام یا مدت زمان اثر تزریق بوتاکس در کف دست نسبت به زیر بغل یک تا سه ماه کمتر است.

ریسک‌ها و عوارض جانبی این روش چه چیزهایی هستند؟


عوارض جانبی مرتبط با درمان بوتاکس برای تعریق بیش از حد نادر هستند. ممکن است که شما مقداری کبودی خفیف را در مکان تزریق تجربه کنید، اما این موضوع در مدت چند روز رفع می‌شود. به علاوه، ممکن است که درصد کمی از محل‌های تعریق به بیش از یک درمان برای دستیابی به نتایج دلخواه نیاز داشته باشند. هیچ ریسکی از ضعف عضلانی، بی‌حسی یا تغییرات دائمی در پوست زیر بغل وجود ندارد.

هزینه


هزینه بوتاکس زیر بغل و دست و پا به سایز ناحیه تحت درمان، تعداد نواحی تحت درمان و دستمزد پزشک بستگی دارد.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.”







مشاوره رایگان شبانه روزی